Sådan forbereder du dig til samtaleterapi

S

Samtaleterapi (også nogle gange kendt som psykoterapi) bliver fortsat mere udbredt. Flere og flere danskere søger terapi, hvilket især er oplagt, når du har en personlig krise i livet, eller når du møder store følelser, som er svære at håndtere alene.

Her får du en introduktion til samtaleterapi, hvor vi kommer lidt ind på, hvordan du kan forberede dig og klargøre dig. Eksempelvis hvis du skal til samtaleterapi i Kbh.

Overvej om du har brug for terapi

De fleste af os har indimellem svære tanker og store følelser. Spørgsmålet er, hvordan vi håndterer dem. Og det er netop det, du kan få vejledning til, når du begynder til samtaleterapi.

Om du har brug for samtaleterapi er altid noget, som du selv beslutter. Det er især oplagt for dig der befinder dig i en krise, dig der er forvirret over livet og de mange valg man skal træffe, eller dig der er ramt af sorg, stress eller lignende følelser.

Du kan måske nok tale med venner og familie om sådanne ting. Men derfor kan det stadig være en god idé at tale med en terapeut. Det er nemlig en mulighed for at få talt ud om tingene med en ny person, som ser tingene fra et andet perspektiv, som ikke dømmer, og som har erfaring med at hjælpe og vejlede, når livet er svært.

Første skridt er derfor at overveje, hvorvidt samtaleterapi egner sig til dig eller ej. Hvis du føler, at du gerne vil prøve kræfter med det, så er det bare med at komme i gang. Hvis du fortsat er tvivlsom overfor idéen om terapi, kan du eventuelt forsøge at lære mere om, hvordan det foregår først. Mange er skeptiske over for terapi, indtil de rent faktisk begynder til det. Sådan er det ofte med terapi til mænd. Men effekterne viser sig ofte at være gode, så det er positivt, hvis du er åben for muligheden.

Det går samtaleterapi ud på

Det er rart at kende lidt til konceptet, inden du træder ind hos terapeuten. Det hjælper i hvert fald med den mentale forberedelse og med at finde lidt ro. Formentligt er det ingen overraskelse, at det handler om samtale og kommunikation. Du får mulighed for at fortælle om din situation og tale ud om de ting, der bekymrer dig. Samtaleterapi/psykoterapi er således en bevidstgørende samtale, og det kan handle om meget forskelligt. Meget afhænger af dine ønsker og af den situation, du befinder dig i.

For mænd er det relevant at finde en mandeterapeut, da det ofte gør det nemmere at relatere tingene. Normalt varer en session omkring en time, og de fleste vælger at få terapi en gang om ugen eller måske en gang om måneden. Det er sjældent nødvendigt at fastsætte en rutine. Terapien kan foregå, når du har behov for det.

Find din terapeut og kom i gang

Hvis du føler dig klar til samtaleterapi, så bør du finde en terapeut og arrangere den første session. Terapi kan bringe meget godt med sig, og der er ingen tvivl om, at det er et skridt i den rigtige retning, hvis du har brug for at tale ud om nogle ting med en person, som rent faktisk lytter og kommer med praktiske tips. Kig altid i nærområdet: Så hvis du bor i København, giver det absolut bedst mening at finde samtaleterapi i Kbh.

Om denne forfatter

Roy Diaz

Tilføj kommentar

Recent Posts

Recent Comments

Archives

Categories

Meta